Ted Milton
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[EN] Ted Milton once described himself as "a tone-deaf musician" and at the end of a sax-part during a Blurt gig in Antwerp he proclaimed with a broad smile: "Oh, why don't I just take some lessons?"
All this to say Ted doesn't see himself as a groundbreaking nor virtuoso saxplayer. However, when in good form his instrument becomes an extension of his body and wonderful sonic landscapes enfold. His sound can be bluesy and sensual in the lower register while in the upper register he is perfectly capable of imitating the mating call of the elephant. He loves the overtones and his fingering positions have more in common with Thelonious Monk's piano playing style than with your average saxplayer. Traditional melody is not something he seems to be interested in much as he tends to prefer short riffs and flurries of cries and yelps, to great emotional effect though
His feel for rhythm is wat really sets him apart from other players. Like his dance steps on stage, his rhytmic patterns are very much his own, stuttering and square, leaping like a lizard. At first he did want to take some lessons but was told: "I can't teach you anything, because you already have too strong an idea of where you want to go."
Ted Milton took upon these words and went on his own journey, developing his unique style. The biggest compliment he probably ever got came from Don Cherry, who upon seeing Blurt told Ted it reminded him of the old days with the Ornette Coleman Quartet.
Despite his sometimes rather low self-esteem as a saxplayer, Ted has been invited as a guest musician by a.o. Trevor Jackson's Playgroup, Wire, Dream City Filmclub, Buscemi, Jean-Francois Pauvros, Goz of Kermeur and more recently Les Bampots from France, the dutch Beukorkest and another ensemble with Rik Van Iersel at Free Noise Festival in Leuven, Belgium.
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[FR] Ted Milton s'est décrit un jour comme un "musicien incapable de percevoir les tons" et à la fin d'une performance de saxophone lors d'un concert de Blurt à Anvers, il a proclamé avec un large sourire : "Oh, pourquoi ne prendrais-je pas quelques leçons ?" Tout cela pour dire que Ted ne se considère pas comme un saxophoniste novateur ou virtuose. Cependant, lorsqu'il est en forme, son instrument devient une extension de son corps et des paysages sonores merveilleux se déploient. Son son peut être bluesy et sensuel dans le registre grave, tandis que dans le registre aigu, il est parfaitement capable d'imiter l'appel nuptial de l'éléphant. Il aime les harmoniques et ses positions de doigts ont plus en commun avec le style de jeu au piano de Thelonious Monk qu'avec votre saxophoniste moyen. La mélodie traditionnelle ne semble pas l'intéresser beaucoup, car il préfère les courts riffs et les bouffées de cris et de hurlements, avec un grand effet émotionnel. C'est son sens du rythme qui le distingue vraiment des autres musiciens. Tout comme ses pas de danse sur scène, ses motifs rythmiques lui sont propres, hésitants et carrés, sautillant comme un lézard. Au départ, il voulait prendre quelques leçons mais on lui a dit : "Je ne peux rien vous apprendre, car vous avez déjà une idée trop forte d'où vous voulez aller." Ted Milton a pris ces paroles à cœur et a entrepris son propre voyage, développant son style unique. Le plus grand compliment qu'il a probablement jamais reçu vient de Don Cherry, qui, en voyant Blurt, a dit à Ted que cela lui rappelait les vieux jours avec le Ornette Coleman Quartet. Malgré sa modestie parfois assez basse en tant que saxophoniste, Ted a été invité en tant que musicien invité par, entre autres, Trevor Jackson's Playgroup, Wire, Dream City Filmclub, Buscemi, Jean-François Pauvros, Goz of Kermeur, et plus récemment Les Bampots de France, le Beukorkest néerlandais et un autre ensemble avec Rik Van Iersel au Free Noise Festival à Louvain, en Belgique.
Picture: ©DR